dinsdag 29 oktober 2019

Ultiem pizzadeeg recept. Knapperig en luchtig

Tobben met pizzadeeg, wie heeft daar geen last van.
Ik in ieder geval wel, tot ik op de site van the Weekendbakery een recept tegenkwam met voordeeg.
Ik heb dat recept aangepast aan mijn eigen smaak en oven en dit is het geworden.

Maak een voordeegje op de dag dat je pizza gaat eten. Het moet liefst 8 uur staan.

100 gram bloem typo 00 tenero.
100 gram water
0,3 gram gist

Bloem kan je in de meeste bakwinkels kopen of bestellen online.
Ik heb een dieetweegschaaltje dat 0,3 gram kan afwegen.
Roer dit papje door elkaar en dek af met plastic. Zet weg op kamertemperatuur.
Als je gaat bakken begin je 1 1/2 uur van te voren met je deeg.

Voeg toe aan je voordeeg:

250 gram bloem type 00
3 gram gist
5 gram zout
120 gram water(of beetje meer, of beetje minder)

Flink kneden met de hand of machine. Laat 1 uur afgedekt rijzen op kamertemperatuur.
Zet je oven aan op 250 graden of op de speciale pizzastand, die heb ik tegenwoordig.
Rol je deeg uit, dit zeg ik snel, maar het is een snertklusje dat niet altijd goed lukt.
Het beste gaat het met je vingertoppen, dan druk je het deeg uit. Maar met een deegroller gaat het ook.
Prik in met een vork, beleg naar smaak maar gebruik niet teveel vocht!
Afbakken en heerlijk opeten!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten