dinsdag 11 oktober 2016

broodhypes

De nieuwste broodrage: desembrood met zeer weinig desem (<dan 1%) en een zeer lange rijstijd.
Ik wilde dat natuurlijk proberen.
Het resultaat viel niet tegen en de smaak was heerlijk.

Maar is broodbakken op zich geen hype? Ik bakte 20 jaar geleden al brood voor ons gezin en toen was ik lid van het zgn "Broodbakforum" waar men babbelde over bbm's, die toen net in opkomst waren, en broodmessen. Hydratatie?? nooit van gehoord! FB bestond nog niet, of ik was er niet van op de hoogte, dat kan ook. Ik kocht bakspullen in een molen in Rotterdam Terbregge en bakte-niet gehinderd door enige kennis- er vrolijk op los.
Ik gebruikte altijd verse gist en kneedde met de hand, meestal 4 broden in een keer-2 witte en 2 bruine.
Net zocht ik nog eens de foto's op en dat zag er niet slecht uit. Nu moet ik erbij vertellen, dat ik voor 2 broden 1400 gram meel gebruikte, want anders werden ze niet hoog genoeg..
Ik had 1 recept, dat aan de binnenkant van de keukendeur hing.
Ook had mijn jongste zoon eens een serie foto´s gemaakt van het kneed/ en bakproces. Van de bloemtortilla´s en het knackebrod heb ik het recept nog. Ik ga het toch weer eens maken. Deze foto´s zijn niet van 20 jaar geleden, want toen had ik nog geen Boretti fornuis.ik denk dat ze 10 jaar oud zijn...

















bloemtortilla's

galle

knäckebrod

brioche
sesam wit

maanzaad wit



Geen opmerkingen:

Een reactie posten