woensdag 19 oktober 2016

een nieuw broodboek: Brot backen in Perfektion van Lutz Geissler en een superbrood!


Door een tip van Marion Slijpen  www.marionskitchenstories.blogspot.nl  
maakte ik kennis met Lutz Geissler. Deze vriendelijk-ogende Duitser laat zijn brooddeeg 24 uur rijzen met een piezeltje gist. Ik was benieuwd!
Mijn schoondochter kocht het boek in Duitsland en meteen de volgende dag ging ik aan de slag met het eenvoudigste brood. Lutz gebruikt in dit recept  Duitse bloem nummer 550, dat had ik in huis. Alleen verse gist had ik niet, dus ik deelde zijn hoeveelheid verse gist door 3.....er bleef 0,16 gram over. Gelukkig heb ik een weegschaaltje dat dit kan afwegen!

 Hij heeft een speciale manier van mengen: hij lost het zout op in het water, dat heb ik niet gedaan. Verder stretcht&fold hij het deeg, deze manier staat op de site van de Weekendbakery met een heel duidelijk filmpje.

voor een brood van 1000 gram dat 24 uur rijst!

600 gram bloem, type Duits 550
390 gram water
10 gram zout
0,5 gram verse gist of 0,16 gram droge (zie afbeelding, het is een klein theelepeltje)



Probeer het zo te plannen, dat je niet midden in de nacht moet opstaan voor je deeg ;)
Toen ik vanmorgen ging kijken was ik verbaasd over de hoeveelheid bubbels in het deeg. Het voelde fijn aan en rook niet zuur.
na 18 uur rijzen











0,16 gram korrelgist


Meng de droge ingrediënten door elkaar en voeg dan het lauwe water toe. Maak er met je handen een samenhangende bal van en zet weg op kamertemperatuur. Afgedekt, met plastic.
Na 8 uur s&f in de bak
Na weer 8 uur s&f in de bak
na 7 uur vormen en nog 1 uur laten rijzen.

Ik duwde het deeg wat platter, kneep de grote bubbels fijn en rolde het op. In de ingevette vorm rees het nog een uur, het werd niet zo hoog. Tot het in de oven stond! WAUW wat gebeurt hier, dacht ik. Het brood werd superhoog en barstte schitterend open.
Het andere brood ging van schrik ook meedoen (lief)
Ik combineerde dit brood met een pain rustique van de Weekendbakery, zodat ik 2 broden tegelijk in de oven kon doen. Lutz bakte het brood in een pan. Ik bakte het in een plaatstalen vorm.
Ik had de oven flink opgestookt tot 250 graden en liet de 2 broden er 38 minuten in staan.
Ik ben erg tevreden over dit brood, heb het nog niet geproefd, maar wat kan er tegenvallen?





Wat een verrukkelijk brood met heerlijk krokant brosse korst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten