donderdag 1 september 2016

2 Boules Baguettes

Dit recept komt rechtstreeks van de site van The Weekend Bakery.
www.weekendbakery.com
Ik was op zoek naar een luchtig witbrood, dat niet al te ingewikkeld was kwa vormen. Het recept neemt wel veel tijd in beslag, er zijn wel 5 stretch and fold sessies met de nodige rust ertussen. Het deeg is ook behoorlijk nat, 75% hydratatie.
Ik bakte het af in mijn 2 Römertopfs, omdat ik bang was dat ze in elkaar over zouden vloeien op de ovensteen.
Voor 2 broden van 673 gram per stuk

dag 1 maak het voordeeg:

380 gram tarwebloem, ik gebruikte Amerikaans patent, te koop bij de Zuidmolen
het voordeeg na 12 uur
304 gram water
3 gram korrelgist
Roer goed door elkaar en plaats 1 nacht in de koelkast(12 uur)

dag 2 maak het deeg:

het voordeeg van dag 1
380 gram tarweboem
266 gram water
12 gram zout
1,5 gram korrelgist

Roer door elkaar tot een ruwe massa, laat 10 minuten rusten
Stort daarna het deeg op je werkvlak en s&f 2 minuten.
Ik gebruik altijd een grote deegkrabber bij dit werkje.Op de site van de Weekend Bakery kun je een filmpje vinden hoe s&f gaat.
45 minuten rust
Hierna 2 maal s&f.
45 minuten rust
Omdat het best warm was, kwam het deeg snel op temperatuur.








Na 45 minuten, 1 maal s&f
Na 45 minuten, 1 maal s&f 
Hierna 1 set s&f, 10 minuten rust op je werkblad. Het deeg is nat en glad en zit vol grote bellen. Je kunt t beste met natte handen werken en je gereedschap ook nat maken.
Na 10 minuten verdeel je het deeg in 2en en vormt er 2 broden van. Ik maakte dus geen bollen, maar langwerpige broden.
Ik deed de 2 gevormde broden in mijn Römertopfs, die ik eerst met bakpapier had bekleed.
20 minuten rijzen


Daarna sneed ik ze in, wat niet zó best ging en plaatste ze in de koude oven. 45 minuten op 250 graden, daarna nog 15 minuten zonder deksel op dezelfde temperatuur.
Voor het bakschema kun je ook terecht op de site van de Weekendbakery. Ik was zeer tevreden over het resultaat, na 2 dagen was het brood nog lekker sappig.
De korst wordt wel vrij snel slap, dat kan je tegenhouden door de broden in een theedoek te wikkelen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten