donderdag 25 augustus 2016

Bolani..flapjes gevuld met prei en aardappel





Uit het boek: Spicy, De Westkruiskade kookt, samengesteld door Irene de Vette komt dit recept.







Voor wie niet uit Rotterdam komt: de Westkruiska is een straat vol met fijne uitheemse winkeltjes met heerlijk eten.
Bolani schijnt een beroemd Afghaans gerecht te zijn, het wordt ook wel 'pereke' genoemd.
Het lijkt eenvoudig, maar is stiekem best wat werk.

voor 16 Bolani: (ik nam de helft en deed de rest van het deeg in de vriezer)

500 gram goede bloem
6 gram gist
9 gram zout
300 gram water
1 theelepel anijszaad uit de vijzel
1 theelepel rozemarijn fijngehakt
Dit moest eigenlijk door de vulling, maar ik las niet goed en deed het door het deeg. Was prima.

vulling:
6 kruimige aardappels, gekookt, geprakt
2 flinke preien, rauw, fijngesnipperd
breng flink op smaak met zout en peper, anders is het een flauw hapje

serveer met dikke yoghurt met fijngesneden munt, peper zout en een scheut olijfolie of koolzaadolie.

Maak het deeg op je eigen manier en laat 1 uur rijzen. Ik nam koud water omdat het in de kamer 26 graden was en buiten 32.
Kook intussen de aardappels en snijd de prei. Meng door elkaar. Maak de yoghurt en zet koud weg.
Nu het vervelendste klusje...


Maak balletjes van het deeg, dat is goed te doen, en leg ze onder een doek te rusten.
Maar nu: rol van de balletjes een rond lapje met de deegroller. Dat lukt mij van geen kanten!!
Ik krijg altijd deegvodden, soms zelfs met gaten, ja het is gênant te noemen.
Leg 3 eetlepels vulling op een lapje, klap dicht en sluit de randen met wat water.
Ik bakte ze in mijn fijne gietijzeren koekenpan met wat arachide olie.

10 minuten per flapje, dan zijn ze gaar en van binnen loeiheet merkte ik.
Je kunt ze volgens meneer Durani uit het boek ook met ketchup eten. mwah, vind ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten