donderdag 29 september 2016

2 witte broden van Amerikaanse patent bloem


Mijn man houdt van witbrood.
Om hem een plezier te doen bakte ik vandaag 2 witte broden van Amerikaans patentbloem
Ik moet zeggen dat het fijn werkte en dat het resultaat goed is te noemen. De smaak zal niet al te opvallend zijn, maar gelukkig ligt er ook nog desembrood en grofvolkoren in de vriezer.

Omdat ik vandaag geen zin had om met de hand te kneden, kneedde ik het deeg met de deeghaken van mijn handmixer en toen het goed vermengd was, rekte en vouwde ik het nog een paar keer.(s&f)

1000 gr Amerikaans patentbloem
700 gram water
15 gram droge gist
18 gram zout

Roer de droge ingrediƫnten door elkaar in een afsluitbare bak of kom en voeg daarna het lauwwarme water toe. Kneed 5 minuten en haal dan uit de bak. Trek en vouw een paar keer en bol het deeg goed op. Het rijst heel snel, ik liet het krap 1 uur rijzen.
Neem uit de bak en duw met natte vingers het deeg plat. Verdeel in 2en en die stukken ook in 2en.
Bol goed op en leg in een ingevet bakblik.
Verwarm de oven voor op 250 gr, of wat je gewend bent.
Als het deeg verdubbeld is in hoogte, bestrooi je het met semolina en snijd het in met een lame of scherp mesje.
Plaats de blikken in de oven en laat ze 30 tot 35 minuten bakken. Ik neem ze dan uit de vorm en leg ze nog even terug.
Weinig moeite, fijn resultaat!



1 opmerking:

  1. Heeft je mixer het overleefd? Ziet er lekker uit. Blijkbaar zijn alle mannen gek op witbrood. Ik ken er in elk geval nog zo een :-)

    BeantwoordenVerwijderen