donderdag 28 juli 2016

Sodabrood met oude kaas, bieslook en komijn


Geïnspireerd door het programma "the great British bake off " besloot ik vandaag ook een sodabrood te gaan bakken, voor bij de linzensoep. Ik keek enkele stukjes van het programma terug, want ik had dit nog nooit gedaan.
In het boek "Hoe bak ik brood" van Emmanuel Hadjiandreou stond een recept voor een klein broodje.

250 gram Manitoba meel  (farina di frumento tenero Tipo 0 Manitoba)
5 gram zout
4 gram natrium bicarbonaat (dubbele koolzure soda) ik kocht het bij de apotheek, het kost geen fluit
260 gram goede karnemelk
100 gram oude geraspte kaas en nog een beetje voor bovenop
flinke handvol bieslook
theelepel gemalen komijn (uit de vijzel)

Oven aan op 200 graden. Bakpapier op een ovenschieter, of op een bakblik. Ik gebruikte een ovensteen.

Eerst de droge ingrediënten door elkaar roeren met een spatel, dan de karnemelk erbij. Ik had begrepen dat je zo weinig mogelijk moet hannesen met het deeg, dus ik roerde het snel en luchtig door elkaar. Op het bakpapier vormde ik met natte handen een bal, die ik kruislings insneed met een broodmes.

Brood bestrooien met kaas en hup in de oven. 30 minuten bakken en klaar was het brood. Het rook heerlijk in de keuken en het broodje zag er schitterend uit.Wat zal dat straks lekker smaken bij de soep!          Ben benieuwd wat Paul Hollywood van mijn broodje zou vinden. Te zout, denk ik.....:)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten