dinsdag 2 augustus 2016

Lazy Loaf (sodabrood) met zongedroogde tomaatjes, olijfjes en Cheddar

Op zoek naar recepten voor sodabrood, kwam ik er een tegen van Nigel Slater. Hij gebruikte bloem en volkorenmeel en dat leek me een interessante combi om te vullen met semi-zongedroogde tomaatjes, Taggia olijfjes en de geraspte Cheddar die ik vanmorgen bij de Lidl kocht. Wat pizzakruiden, peper en minder zout dan de vorige keer zouden het helemaal afmaken.

Van het recept van Nigel vond ik alleen de meelsoorten kloppen; er zat te weinig vocht in en de rest was aangegeven in theelepels.

225 gram volkorenmeel, biologisch
225 gram bloem (ik had nog wat Manitoba)
500 gram biologische karnemelk
6 gram zout
7,2 gram natrium bicarbonaat, oftewel dubbelkoolzure soda
2 handen kleine zwarte olijfjes (Taggiasche van de Jumbo)
5 grote semi zongedroogde tomaten
1 eetlepel pizzakruiden
peper
100 gram geraspte Cheddar + nog wat om af te toppen

Verwarm de oven + de ovensteen voor op 250 graden, draai dan terug naar 220. Of gebruik een bakplaat met bakpapier.
Meng eerst de droge ingrediënten, de olijven, de tomaten in stukjes, de peper, kruiden, zout en soda en de kaas goed door elkaar.
Giet de karnemelk erbij en roer met een spatel goed door elkaar, hoe sneller hoe beter. Leg op bakpapier en vorm met natte handen een platte bol. Maak met een groot kartelmes dat je eerst onder de kraan houdt een kruis in het brood en strooi er nog wat geraspte kaas over. Snel in de oven!!
Wordt de bovenkant te bruin, dek dan af met aluminium folie. Bak 30 minuten, of tot de onderkant hol klinkt als je er op klopt.
Laat uitdampen op een rooster en eet lauwwarm. Of vries het in, dat ga ik proberen, want het is overmorgen pas aan de beurt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten