woensdag 15 juni 2016

2 kwarkbroden

Ik gebruikte voor deze broden het recept van Marion Slijpen, van haar blog http://marionskitchenstories.blogspot.nl/
Bij de Lidl zag ik kwark staan in de koeling en toen dacht ik ineens aan haar recept.
Ik gebruikte deze bloem die ik bij de Zuidmolen had besteld. Ik checkte nog even http://www.xandrabaktbrood.nl/ om te kijken of deze bloem niet te slapjes was voor brood, maar dat leek mee te vallen. Zij noemde niet de tenero(zachte) maar wel de duro(harde) van deze variant.Farina di frumento duro
Durum tarwebloem, extra harde tarwe, bevat heel, veel gluten.
Geschikt voor: focaccia, pizza, pasta, etc.


Ik nam de gok!

1 kilo Italiaans meel zoals op de foto
15 gram korrelgist
500 gram volle kwark
315 gram water
85 gram zachte boter
40 gram rietsuiker(eigen toevoeging)
18 gram zout

Weeg alles secuur af en meng dan eerst de droge ingrediënten goed door elkaar. Dan de kwark, boter en het water toevoegen en goed mengen met je handen.
Kneed op je eigen manier, ik gebruik de methode van Emmanuel Hadjiandreou . Het deeg voelt heerlijk zacht en soepel aan. Laat 1 uur rijzen.

Duw na 1 uur het deeg wat plat en verdeel in 2 stukken. Rol ze op, versier ze met wat maanzaad of sesamzaad naar smaak.
Dat blijft goed plakken als je het deeg insmeert met eiwit. Mijn hond Carmen mag de rest van het ei altijd oplikken.
Leg ze in 2 broodblikken die bekleed zijn met bakpapier of ingesmeerd met boter of olie
en laat nog 45 minuten narijzen. Verwarm ondertussen de oven voor op 250 gr. Snijd het brood eventueel in met een lame en plaats de blikken in de oven.
Na 25 minuten kan de temperatuur wat lager, naar 220 gr. Na 35 minuten waren mijn broden klaar, maar dat is voor elke oven anders. Ik bak in een Boretti gasfornuis met onderwarmte.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten