maandag 20 juni 2016

Pain van Ann
















Met mijn pas geproduceerde moederdesem "Ann" maakte ik vandaag 2 broden in mijn Römertopfs.

De avond voor er gebakken gaat worden:
360 gr bloem
90   gr volkorenmeel
450 gr water
20   gr desem
Roer heel goed door elkaar in een grote bak, waar morgen de rest van het meel en het water ook in past.

Op de bakdag:
100 gr bloem
250 gr zevengranenmeel
100 gr kamutmeel
150 gr pitten en zaden
15 gr zout
4,6 gr korrelgist
140 gr water of iets meer als het deeg droog aanvoelt
Roer de droge ingrediënten door elkaar en voeg deze met het water toe aan de poolish. Ann had haar best gedaan, want het was lekker gaan bubbelen.
Alles goed mengen en kneden op je eigen manier. Laat 1 uur rijzen met de deksel op de bak. Vorm dan 2 broden, bol goed op en breng op spanning. Deze technieken kun je op internet vinden, bv bij https://www.weekendbakery.com/

Bekleed de vormen met bakpapier. Laat de 2 broden rijzen in de Römertopf of in een rijsmandje. Na 3 kwartier kunnen de broden in de oven. Zet de Römertopfen koud in een koude oven en zet de oven dan aan op 250 gr. Voor elke oven gelden vast andere temperaturen, ik doe het zo. Na 45 minuten de deksels verwijderen en nog 10 minuten laten bakken. Voorzichtig uit de oven halen en het bakpapier verwijderen. Ik ben trots op Ann, zij heeft het goed gedaan!!









1 opmerking:

  1. Hoi Ariane, Ik ben van plan dit recept te maken, ik heb zo'n beetje alles in huis..... Ik heb vaker gebakken met de Römertopf en dan week ik die eerst 15 minuten in koud water, vervolgens gaat de LEGE Römertopf de oven in en dan gaat mijn oven op 230 graden hetelucht maximaal ongeveer 30 minuten. Als het zover is qua timing dan haal ik de RT uit de oven, kiep het brood in de hete onderkant die een soort emaillelaagje heeft, deksel erop en ongeveer 40 minuten in de oven. Dan deksel eraf, oven op 200 en nog 10 minuten. Ik check altijd even of de temperatuur in het brood 95graad is, dan is het in ieder geval gaar.
    Ben je niet bang dat jouw RT gaat barsten????? Zonde!!
    hartelijke groet uit Frankrijk,
    Janine

    BeantwoordenVerwijderen