donderdag 9 juni 2016

Een mooie titel/wit desembrood met gedroogde tarwekiemen

Via het FB account thuis brood bakken kreeg ik de koninklijke titel "desemqueen" aangereikt. Alleen omdat mijn 3 desems in één keer waren gelukt en nu gezellig in de koelkast wonen.
Ze heten  Antoinette, Marie en Louise en zijn van bloem, rogge- en volkorenmeel gemaakt.
Voor deze blog zal ik een nieuw desem opstarten, zodat ik kan laten zien hoe makkelijk het is.
Geen desemvrees dus.

Vandaag bakte ik een brood in de Römertopf met het roggedesem. Om dit te maken moet je actieve desem hebben staan.
Ik maakte gisterenavond een poolish/voordeeg/starter in een afsluitbaar bakje met
10 gram roggedesem
100 gram water
100 gram biologische bloem
Goed doorroeren, deksel erop en op kamertemperatuur 8 uur laten staan.

Vanmorgen maakte ik het deeg:
in een kom deed ik
de starter
500 gr bloem
300 gr water
8 gr zout
en een soep opscheplepel gedroogde tarwekiemen (te koop bij de Zuidmolen) https://www.de-zuidmolen.nl
 Goed roeren met een spatel of houten lepel en 10 minuten afgedekt met plastic laten staan
Ik kneed volgens de methode van Emmanuel Hadjiandreou :
trek een stukje deeg omhoog van de zijkant en duw in het midden. Doe dat met steeds een ander stukje 8 maal.
10 minuten rust.
In totaal: 4 maal trekken en terugstoppen, 5 maal 10 minuten rust
Draai het deeg om en laat 1 uur rusten op kamertemp
Bekleed de Römertopf met bakpapier. Of leg het deeg in een mandje.
Stretch and fold 1 maal, bol het deeg op en leg in de Römertopf. Laat 3 tot 6 uur rijzen, tot het deeg verdubbeld is.
Zet de topf in de koude oven en zet de oven aan op 250 gr.
Na 45 minuten gaat de deksel eraf.
Nog 15 minuten bakken en dan uit de vorm halen en laten uitdampen.



2 opmerkingen: