donderdag 4 augustus 2016

2 brave bruine broden

Volkorenbrood is altijd moeilijker omhoog te krijgen dan witbrood. Ik probeerde vandaag meer vocht en gist te gebruiken om toch het gewenste luchtige effect te krijgen. Ben niet ontevreden over het resultaat. Ik gebruikte de bakkersformule voor deze broden, zodat ze in ieder geval niet te zout zouden worden.

Voor 2 broden van ongeveer 800 gram

800 gram biologisch Duits volkorenmeel (Zuidmolen)
200 gram biologische Duitse bloem (idem)
18 gram zout
15 gram korrel gist
700 gram water
handje zaden en pittenmix
losgeroerd heel ei

Ik gebruik de kneedmethode van Emmanuel Hadjiandreou, die elders in mijn recepten beschreven staat.
Roer de droge ingrediënten door elkaar en voeg dan het water toe. Goed doorspatelen; ik gebruik tegenwoordig mijn grote deegschraper hiervoor.
Steeds 10 minuten laten rusten met trekken en terugduwen tussendoor, of gebruik je eigen manier om te kneden.
Een uur rijzen.
Deeg uit de kom halen en goed platdrukken. Verdeel in 2 gelijke stukken, strech en fold 1 maal en laat even rusten. Draai om en trek uit tot een lap, vouw de zijkanten naar elkaar toe en rol strak op. Sluit de naad met je vingers en leg met de naad naar beneden in de vorm.
3 kwartier rust.(afgedekt)
Zet ondertussen je oven aan op 250 graden. Of wat je zelf gewend bent, elke oven is anders.
Ik kwastte hierna het deeg in met losgeroerd ei, hond Carmen stond al naast me, die krijgt altijd het restje. Ik bestrooide het deeg met zaden en pitten, ook van de Zuidmolen.
Ik bakte mijn broden 37 minuten op 250 graden, de laatste 10 minuten heb ik het gas iets teruggedraaid.
Ze waren gaar en mooi bruin geworden. En luchtig!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten