zondag 7 augustus 2016

2 kleine maïsbroodjes (en hoe kook ik snel polenta)














Ik had per ongeluk een zakje maïsgries besteld bij de Zuidmolen in plaats van semolina.

Gisteren kookte ik er een plak polenta van in de magnetron. Die manier van koken vond ik in het boek: Goed Koken van Harold Mcgee. Je neemt 100 gram maïsgries en 300 gram water en een snuf zout, doe in een kom in de magnetron, hoogste stand. Na 5 minuten even roeren, proeven of het gaar is en dan op een nat bord uitspreiden. Daarna kan je het bakken en met een tomatensaus en groente eten. Ik vroor het in voor later.

Vandaag bakte ik er 2 broodjes van. Ik had 200 gram gries 24 uur laten weken in 200 gram water. Of het er nou echt zachter van was geworden?? Volgende keer sla ik deze stap over, ik doe er hier verslag van.

200 gram maïsgries, geweekt in 200 gram water. 24 uur laten staan
300 gram bloem
9 gram zout
150 gram water
8 gram korrelgist

De ingrediënten goed mengen, met de hand kneden is geen optie, want het deeg is erg nat.
10 minuten laten staan, afgedekt.
Kneed in een machine of zoals ik met een deegschraper. Elke 10 minuten van alle kanten goed omscheppen in de bak of kom. 4 maal met 10 minuten rust tussendoor, dat is 50 minuten rust in totaal.
Ik liet het daarna 1 uur rijzen en maakte er op de aanrecht 2 bollen van, die ik in halfje-brood vormen legde.
Oven aan op 250 graden, de broodjes 35 minuten laten rijzen. Afgedekt.
Dan 30 minuten laten bakken of wat je zelf gewend bent met je eigen oven.
Ik vond het korstje heerlijk knapperig en de binnenkant was goed gaar geworden. Geen korrels tussen de kiezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten