woensdag 17 augustus 2016

Pain Naturel van The Weekend Bakery


Ik zeg van tevoren, dat dit recept van de site van the Weekend Bakery komt (www.weekendbakery.com,) ik heb alleen mijn eigen(wijze) manier van kneden en vormen. Daarbij had ik het deeg wat natter gemaakt. Niet zo'n goed idee, want het was moeilijk te hanteren.
Het resultaat was echter goed, de smaak en structuur ook. Ik bakte ze af in 2 Römertopfs.


Ik had alles verdubbeld; het onderstaande is voor 1 brood:

dag 1
maak de poolish of levain      
 115 gram bloem of volkorenmeel ( ik heb Amerikaans patent gebruikt)
 115 gram water
   15 gram desem
Goed door elkaar roeren, afsluiten, wegzetten.

dag 2
Maak het deeg 
340 gram bloem of volkorenmeel
óf 240 gram volkoren en 100 gram bloem 
180 gram water (ik nam 200)
7.5 gram zout

Goed door elkaar mengen en dan volg je óf het recept op de site van de Weekend Bakery of je volgt de methode van Emmanuel Hadjiandreou die ik gebruik, of je doet het op je eigen manier.
Laat 10 minuten rusten en trek dan steeds een stuk deeg omhoog en stop terug in het midden. Maak zo een rondje, 10 minuten rust. In totaal 4 rondjes met rusten in afgesloten bak, dan draai je de bal om en laat rijzen tot het verdubbeld is. Dat duurt wel even.
Ik ging lekker met Carmen naar de hondenspeeltuin en bleef p.o. te lang weg, maar het deeg was nog ok.
Na 1 maal stretch & fold liet ik het nog 50 minuten staan, het totaal was ongeveer 2 uur 20 minuten bulkrijs.Daarna probeerde ik het deeg op te bollen, wat een raar klusje was met dat natte deeg. Ik maakte een klein en een groter brood en legde dat in 2 langwerpige rijsmandjes.
Ik pakte ze in plastic en liet ze nog 90 minuten staan. Daarna keerde ik de broden op een plank met bakpapier en legde ze in de Römertopfs.Ik sneed ze in met een lame, voor een mooi effect.
De topfs plaatste ik in de koude oven, die ik aanzette op 250 graden.Na 45 minuten haalde ik de deksels eraf. Het kleine broodje moest daarna nog 20 minuten, het grote 30 minuten. Iedere oven is anders natuurlijk, dus kijk af en toe of het niet te hard gaat.
We hebben al 1 broodje op en het was erg lekker en knapperig!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten