zaterdag 13 augustus 2016

Pizzadeeg (het beste tot nu toe)


Na vele, vele, vele pogingen om het ultieme pizzadeeg te maken geloof ik warempel dat ik er nu in geslaagd ben. Jarenlang bakte ik voor de kinderen plaatpizza, die ik zelf niet lustte vanwege de brooddeeg bodem en het kinder beleg dat er op zat. Onlangs testte ik het recept van Emmanuel Hadjiandreou en dat was al 100% beter. Dit deeg moest 24 uur rijzen en bevatte bijna geen gist.Alleen 's zomers is rijzen op een koele plaats een Utopie...
Omdat ik lichtelijk onthand was door een polsoperatie las en bekeek ik filmpjes en artikelen over brood en deeg. Ik kwam terecht op de site van the Weekend Bakery, een van mijn favoriete websites.
www.weekendbakery.com
Daar stond een recept voor pizzadeeg met een poolish (voordeeg) van bloem, water en een piezeltje gist, dat je 's morgens maakt . 's Avonds kun je dan pizza gaan bakken.
Ik probeerde het vandaag uit. Het recept is voor 4 pizza's.

100 gram bloem (ik had farina di frumento tenero tipo 00 Manitoba gekocht)
100 gram water
0,3 gram gist.

Ik heb een dieet weegschaaltje gekocht dat z'n geld dubbel en dwars waard is.Daar kun je 0,3 gram op afwegen
Roer de ingrediënten goed door elkaar, sluit het bakje af en laat 8 uur staan. Het deeg moet daarna nog 1 uur rijzen, houd daar rekening mee. Na 8 uur is de poolish behoorlijk actief en ruikt lekker naar meel.
Maak het deeg:

250 gram 00 bloem Manitoba
8 gram zout
3 gram gist
120 gram water
de poolish

Roer de poolish los met het lauwe water en voeg de overige ingrediënten toe. Kneed het op jouw manier en laat 1 uur rijzen. Ik vond dat te lang, het was al een enorme bol geworden na 50 minuten.Verwarm de oven zo heet mogelijk voor en gebruik bij voorkeur een pizzasteen, die ook mee verwarmt.
Deel het deeg in 4en-ik vroor 2 bollen in- en maak er bolletjes van. Druk goed plat en rol met een deegroller en veel bloem uit tot een dunne lap. Ik vind dat altijd heel moeilijk, maar als je het deeg even laat rusten gaat het beter. Op een gegeven moment laat het deeg z'n weerstand los en kun je lekker uitrollen.
Beleg naar smaak en schuif met behulp van een ovenschieter en bakpapier op de steen. Ik vond de eerste na 15 minuten goed, het bakpapier was bijna verbrand, de tweede pizza kon iets korter.
Wij smulden allebei van de dunne krokante bodem. Als beloning hoefde ik niet af te drogen van mezelf....

boven: 3 soorten kaas  pizzakruiden olijolie
onder: tomaat sardines uien mozzarella kappertjes parmezaan olijfolie

Ik had de bodems heel dun met tomatenpuree ingesmeerd.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten