zaterdag 20 augustus 2016

broodje van gebroken tarwe

Bladerend in het boek 'Hoe bak ik brood' van Emmanuel Hadjiandreou kwam ik een recept tegen met gebroken tarwe. Ik had nog een bakje in de keukenkast liggen; ik had het een keer op mijn broden gestrooid ter decoratie, maar het was keihard gebleven na het bakken.
Misschien dat ik er nu van af kwam.
Voor dit recept heb je een actieve roggedesem starter nodig. Ik pepte de mijne eergisteren op met een hap roggemeel en een slok water en ging gisteren aan de slag met het recept.

dag 1
350 gram gebroken tarwe of rogge
6 gram zout
350 gram warm water
100 gram desemstarter
Ik nam aan dat de schrijver geen 'levain' bedoelde, dus ik nam 100 gram van mijn opgepepte moederdesem.
Roer alle ingrediënten goed door elkaar, sluit de bak af en zet een nacht koel weg.

dag 2
De volgende dag bekleed je een halfje- brood- vorm met bakpapier en schept de massa er in. Strijk de bovenkant glad, dek af en laat 8 uur staan.
Het rijst nauwelijks, dat hoort zo.
Verwarm de oven voor op 220 graden en bak het broodje 40 minuten. Controleer de binnentemperatuur, die mag best 95 graden zijn.
Het is loodzwaar en best zuur. Ik vind dat lekker, maar miste toch een beetje de specifieke roggesmaak.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten