vrijdag 19 augustus 2016

Griezelmeel brood ( Italiaans Griesmeelbrood)

Toen ik vroeger nog les gaf, was er een leerling die vertelde dat ze pap had gegeten van griezelmeel. Ik wist meteen wat ze er van vond!
Dit recept komt uit het boek Hoe bak ik brood van Emmanuel Hadjiandreou. Ik heb het recept verdubbeld en er meer zout in gedaan. Het kost nogal wat tijd om dit brood te maken en je kan niet even weg tussendoor vanwege de strech&fold. Je hebt voor dit brood een actieve bloem desem nodig.



50 gram desemstarter van bloem
300 gram lauw water
300 gram griesmeel(Semolina)

250 gram Italiaanse 00 bloem (Manitoba)
9 gram zout
4 gram korrelgist
100 gram lauw water
wat olijfolie


 
dag 1
Maak van de 300 gram griesmeel,50 gram desemstarter en de 300 gram water een papje en zet dit een nacht koel weg (in de schuur bv)





dag 2
 Meng in een grotere kom de bloem, het zout en de gist en roer door elkaar, voeg daarna het voordeeg toe en de 100 gram water en roer goed. Ik gebruik hiervoor een spatel en een deegschraper. Het deeg is erg nat en zacht.
Laat 10 minuten staan.
Roer het daarna goed door met de deegschraper, probeer een beetje te rekken en te vouwen. 10 minuten rust. Meng steeds ook een beetje olijfolie door het deeg.
In totaal 4 maal stretch&fold in de kom met 10 minuten rust tussendoor.

Leg na de 4e keer het deeg op wat semolina op je werkvlak en geef het een goede stretch &fold. 20 minuten rust. Daarna nog 1 keer s&f, maak een mooie hoge bol van je deeg en laat 30 minuten liggen. Het handigst is het, om het deeg op bakpapier te leggen. Steek de oven aan op 250 graden, ik gebruik een ovensteen. Na 30 minuten kun je het deeg wat plat drukken of er gaatjes in prikken, of insnijden met een lame.


Het moet 35 minuten in de oven, maar houd er rekening mee dat elke oven anders is.De bovenkant moet goudbruin zijn en als je er op
klopt moet je een diepe holle klank horen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten